גנן מומלץ הראשון בגינון

השקיה נכונה – הסוד לגינה מדהימה

רוצים לדעת מהי השקיה נכונה? ריכזנו עבורכם את הגננים ובעלי המקצוע הטובים ביותר בתחום, המשלבים עבודה איכותית ומקצועית עם שירות יוצא דופן ובעלי ותק רב שנים. כולם עומדים בתו האיכות הנוקשה של ה"מקצוענים",
הזמינו עכשיו:

[search_professionals_city category="gardners"]

חלק מההתפתחות והחיים התקינים של כל צמח כרוכים בהשקיה נכונה. כל צמח זקוק למינון נוזלים אחר ולתדירות שונה אולם כמו האדם, צמח שלא ישתה – ימות. אולם, בדומה לנזק הנגרם מחוסר בהשקיה מספקת, עלול להיגרם נזק לא פחות חמור כתוצאה מהשקיית יתר. לכן חשוב מאוד ללמוד את עקרונות ההשקיה המקצועית בצורה ממוקדת במידה ואתם מעוניינים בתהליך גינון אפקטיבי ומתמשך. השקיה נכונה – המדריך לגנן הפוטנציאלי.

 

השקיה נכונה
השקיה נכונה

השקיית עציצים

מועדי ההשקיה

ברמה העקרונית, לכל צמח תנאי השקיה שונים התלויים בגודלו של הצמח, בגודל העציץ, בלחות ובטמפרטורה של סביבת הגידול.

השקיית עציצים של צמחים נפוצים תיעשה בממוצע בין פעם לפעמיים בשבוע. במידה ורמת הטמפרטורה גבוהה וכן הצמח גדול באופן יחסי, מומלץ להשקותו אף מידי יום.

איך ניתן לדעת האם הגיע הזמן להשקות את הצמח שוב?

יש לבדוק את מידת היובש של אדמת העציץ. החדירו שיפוד ארוך לתוך העציץ בעומק של 10 ס"מ, במידה ואתם מרגישים שהאדמה כבר יבשה – יש להשקות את הצמח.

זיהוי צמח צמא ייעשה גם על ידי בדיקת העלים התחתונים, במידה והם מעט שמוטים זהו סימן מובהק לצורך בהשקייתם פעם נוספת, במידה ולא תזהו זאת, בהמשך כל עלי הצמח יישמטו ולאחר מכן ינבלו.

תוכלו לבדוק צורך להשקיה על פי משקל העציץ. הרימו את העציץ כשהוא מלא במי השקיה והתרשמו ממשקל העציץ. לאחר מספר ימים כאשר האדמה יבשה הרימו את העציץ שוב ובדקו את ההבדל. במידה והעציץ קל באופן משמעותי, זאת אומרת שהצמח ינק את הנוזלים וכעת הוא זקוק לאספקת מים נוספת.

אופן ההשקיה

חשוב להשקות את הציץ בעדינות רבה ולא בחיפזון. את נוזל ההשקיה יש לפזר באחידות על פני אדמת העציץ. הפסיקו את ההשקיה כאשר אתם רואים מים מתחילים לבצבץ בתחתית על מנת להימנע מפעילות של השקיית יתר אשר הרסנית לחיי הצמח והתפתחותו.

מניעת השקיית יתר

השקיית יתר גורמת לחנק השורשים כאשר הם לא מקבלים חמצן. על מנת למנוע השקיית יתר יש להשתמש בעציצים בעלי חוקים בתחתיתם. החורים יסייעו בניקוז המים וימנעו השקיית יתר.
כאשר המים מתחילים לבצבץ מחורי הניקוז, יש להפסיק את ההשקיה. השקיית יתר גורמת לעלים להתכופף כלפי מטה, להתנפח ואף לעצור את גדילתם. במידה ונגרמה השקיית יתר, יש להעביר את העציץ לסביבה חמימה על מנת לגרום לאיוד המים. כמובן, שאין להשקות את הצמח לפני שהאדמה ספוגת הנוזלים – מתייבשת.

מניעת השקיית יתר

השקיית גינה

טיפוח צמחיית גן הוא לעיתים רבות פעולה הקשורה בטיב ההשקיה. בשורות הבאות נסקור את הדרכים המומלצות להשקיית גינה בצורה אפקטיבית וחסכונית. כבר בשלב הקמת הגינה יש לתכנן את נושא ההשקיה בבחירת השקיה עם דשן, השקיה בטפטפות או בחירה בממטרות.

הבחירה תיעשה בהתייחסות לשטח הגינה, סוג הצמחייה ורמת המאמץ אותו אתם מעוניינים להשקיע בטיפוחה. ידע בתחום ההשקיה יאפשר לכם להשיג תוצאות מעולות בנוסף לליווי מקצועי של איש מקצוע מתחום הגינון שיסייע בשלבי ההקמה והתחזוקה כך שהגינה תמשיך לפרוח.

 

תכנון גינה חסכונית

כיצד ניתן להקים גינה חסכונית במים? יש לתת על כך את הדעת כבר בשלב התכנון. גינה חסכונית היא גינה שיכולה לכלול מגוון צמחים אולם חשוב לשמור על מינון נכון: חשוב להקטין את שטח המדשאה וכן לנטוע עצים ולשתול צמחים הצורכים כמות מים קטנה באופן יחסי.

יש לכם גינה קיימת ואתם רוצים להסב אותה לגינה חסכונית? זה אפשרי! ניתן לעשות זאת באמצעות הליך עדין ומבוקר שאינו פוגע בצמחים, ובטווח הארוך – יחסוך לכם בעלויות ההשקיה.

תכנון גינה חסכונית

שימוש נכון בטפטפות וממטרות

השקיה ביעילות ודיוק מושלם ניתנת לביצוע באמצעות טפטפות ממוחשבות הניתנות לשליטה באמצעות פקודות תוכנה שהוגדרו מראש. הטפטפות מפזרות את מי ההשקיה במידה מדויקת ללא בזבוז מים והיקוות שלוליות. השימוש בטפטפות מאפשר לכם למסור את נטל ההשקיה למערכת ממוחשבת וכך ליהנות מגינה מטופחת גם בזמן בו אתם לא שוהים בבית וכדומה.

באמצעות תוכנת ההשקיה יש להזין את רמת ההשקיה הנצרכת לפי עונות השנה. יש להתייעץ עם גנן מומחה על מנת להגדיר את הלחות הרצויה לכל צמח, את מועדי ההשקיה ואת המינונים. כמובן שיש לכוון את הממטרות או הטפטפות במדויק כדי שלא ייזלו מים באופן סתמי על שטחים מרוצפים או על השבילים במקום על הצמחייה.

בנוסף, גם כאן חשוב מאוד להימנע מהשקיית יתר העשויה לשמש מצע גידול ליתושים ומזיקים.חשוב לדעת שמערכת השקיה עשויה להיות יקרה משמעותית מצנרת רגילה. מומלץ להתייעץ עם גנן בעל ניסיון כדי להרכיב את המערכת ולהזין את הגדרות ההשקיה בצורה נכונה. שימוש בממטרות מומלץ אך ורק בשעות הלילה עד הזריחה.

שימוש נכון בטפטפות וממטרות

הטיפים לחיסכון במים בגינה

  • חשוב לצרף צמחים בעלי צריכת מים דומה במקום אחד, חלוקת הגינה לאזורים הזקוקים להשקיה רבה לבין אזורים הכוללים צמחים עמידים לבצורת, תמנע השקייה מיותרת ותחסוך במים.
  • ניתן לבחור בגידול צמחים עמידים לבצורת בשלב הראשון יש לבחור צמחים המתאימים לגידול בתנאי יובש כדוגמת: סוקולנטים, לבנדר, רוזמרין, קקטוס ומרווה.
  • התקנת טפטפות מאפשרת חיסכון במי ההשקיה באופן שבו כל צמח מקבל לתוך השורשים את כמות המים הדרושה לו במדויק וכן זו הדרך למניעת והפחתת פסול בגינה.
  • חשוב לבדוק האם האדמה יבשה מספיק לפני ביצוע השקיה נוספת.
  • אספו מי גשם באמצעות חבית מי גשם והשקו בהם את הגינה.

 

השקיה נכונה – איך עושים את זה?

בכל מקרה בו אתם רוצים לעשות זאת בצורה מדויקת, חשוב לקבל ליווי מקצועי של גנן, המיומן בהשקיה נכונה כך יסייע לכם בהרכבת ותפעול מערכת טפטפות ממוחשבת לצורך גינה חסכונית ומתופעלת היטב. בהצלחה!

תוכן עניינים
לקוחות ממליצים
מאמרים נוספים

[search_professionals_city category="gardners"]